Blog

Wypalenie zawodowe nauczyciela. Dlaczego jest groźniejsze niż w innych zawodach?

Właściwie w każdym zawodzie można dojść do stanu określanego jako wypalenie zawodowe. Człowiek nie ma już siły ani chęci pracować. Nie widzi sensu swojej pracy, nie czerpie z niej satysfakcji, pracuje coraz gorzej. Może mieć objawy takie jak lęk przed pracą, unikanie współpracowników i zadań, napady paniki, bezsenność, utrzymujący się smutek, problemy ze zdrowiem, zaburzenia łaknienia.

W pracy nauczyciela o wypalenie zawodowe szczególnie łatwo, podobnie jak w pracy psychoterapeuty, lekarza czy duchownego. Nauczyciele pracują w bardzo trudnych warunkach, w dużym stresie i pod presją oczekiwań (uczniów, rodziców, dyrekcji). Ich praca wiąże się z misją i odpowiedzialnością, często trudną do uniesienia. Zmiany w systemie edukacji przed wieloma nauczycielami postawiły kolejne trudne zadania albo wizję zmiany zatrudnienia. Wielu nauczycielom brakuje swobody nauczania i uwolnienia od biurokracji.

Problem polega na tym, że wypalony nauczyciel nie tylko sam źle się czuje. Jego obserwują dzieci. Chcąc nie chcąc nauczyciel modeluje u uczniów zachowania. Ten, który kocha swój przedmiot i z pasją prowadzi lekcje – zaraża entuzjazmem. Ten, który do szkoły przychodzi z niechęcią, unika wyzwań, czeka tylko na ostatni dzwonek i myślami błądzi daleko – zniechęca do nauki. Pokazuje, że jego praca, a więc i praca uczniów, nie ma żadnego sensu.

Powstaje między nim a uczniami dystans. Taki nauczyciel nie wchodzi w relację, nie daje oparcia, nie budzi zaufania. A dzieci – starsze i młodsze – są w tej kwestii bardzo wrażliwe. Tak jak nietoperz wyłapuje dźwięki, tak dzieciaki są wyczulone na emocje. Potrzebują dorosłego, który jest na nie otwarty, przyjaźnie nastawiony, wewnętrznie zrównoważony i spokojny.

Czy wypaleniu zawodowemu nauczyciel może zapobiec? Oczywiście, że tak! Realizowane przez nas szkolenia 7 nawyków skutecznego działania temu właśnie służą – profilaktyce wypalenia zawodowego. Rozmawiamy w czasie szkolenia o tym, jak nadać sens swojej pracy, jak nie zgubić z oczu zawodowych i osobistych celów. Uczymy się ustalania priorytetów i mądrego gospodarowania czasem, tak by zawsze mieć go na odpoczynek i regenerację. Druga część szkolenia poświęcona jest pracy zespołowej. Jak znajdować rozwiązanie sytuacji konfliktowych? Jak słuchać, by dobrze usłyszeć drugą osobę? Jak dawać komunikat zwrotny, ale nie ranić i nie krytykować? Jak ochronić własne granice i nie dać sobie wejść na głowę?

Nauczanie i wychowywanie to nie jest praca, o której łatwo zapomnieć w swoim wolnym czasie. Emocje i problemy ze szkoły przenosi się do domu. Dlatego tak ważne jest, by nauczyć się prawdziwego wyciszenia i resetu. Zadbania o siebie – o swoje ciało i psychikę. Bez codziennej regeneracji można być dobrym nauczycielem – ale bardzo krótko.

Lepiej zadbać o to, by nie nadszedł kryzys.

 

 

 

 

Autor:

redaktorka serwisu FC EDU

Dodaj komentarz