Blog

Dążąc do odpowiedzialności. Dlaczego Covey idealnie pasuje do wychowania dzieci?

Za każdym razem, kiedy podejmujemy decyzję, musimy uwzględniać wpływ, jaki nasz wybór wywrze na siódme z kolei pokolenie, nawet jeśli będzie to wymagało posiadania skóry grubej jak pień sosny.

Wielkie Prawo Pokoju Irokezów

Są na świecie różne książki o rozwoju osobistym, różne pomysły na to, jak pracować nad nawykami czy rozwijać w sobie kompetencje osobiste i społeczne. Z tego bogactwa my, w FC EDU, lubimy najbardziej koncepcję opracowaną przez Stephena R. Covey’a i nazwaną „7 nawyków skutecznego działania”. Cenimy ją jako dobry program szkoleniowy, ale także jako idealny model pracy z uczniami w szkołach. Dlaczego akurat tę, choć liczy grubo ponad 20 lat? Z pięciu powodów.

  1. Metoda 7 nawyków skutecznego działania została stworzona w oparciu o dzieła najwybitniejszych myślicieli, szukających odpowiedzi na pytanie, jak żyć szczęśliwie i działać skutecznie – począwszy od Arystotetelesa po psychologów końca XX wieku. Spośród licznych idei Covey wybrał te, które mówią o potrzebie głębokiej pracy nad swoim charakterem, a nie jedynie dążenia do krótkotrwałego powodzenia. Właśnie dlatego zebrane przez niego zasady są ponadczasowe i uniwersalne.
  2. 7 nawyków skutecznego działania to program, w którym punktem wyjścia jest praca nad sobą, a dopiero potem oddziaływanie na innych ludzi i zaprowadzanie ładu w społeczności. Tak, jak radził Gandhi: „Bądź zmianą, którą chcesz widzieć w świecie”, tak Covey mówi: „Zajmij się najpierw tym, na co masz największy wpływ – czyli sobą”. Program ułożony jest tak, by wypracowywać stopniowo najpierw te nawyki, które pozwalają wziąć odpowiedzialność za siebie i swoje życie, a dopiero potem wpływać na innych. Te właśnie umiejętności są podstawą opartego na 7 nawyków programu wychowawczego The Leader in Me, który realizujemy w polskich szkołach.
  3. Program 7 nawyków jest spójny i bogaty w konkretne narzędzia, które porządkują życie. Uczy ustalania priorytetów, planowania, negocjowania, komunikacji, współpracy, a także dbania o swoje zasoby. Mówimy zatem o sile charakteru, o pracy nad sobą, ale szybko przechodzimy od tych ogólników do bardzo konkretnych rozwiązań, które realnie i wymiernie pomagają zaprowadzić porządek w codziennym chaosie.
  4. Uważamy, że 7 nawyków i oparty na nich program The Leader in Me to idealna propozycja dla szkół i pomoc w wychowaniu dzieci. Pracujemy najpierw z nauczycielami, szkoląc ich z zasad zarządzania sobą i zespołem, a następnie za ich pośrednictwem przekazujemy tę samą wiedzę dzieciom. Uczniowie poprzez obserwowanie nauczycieli, ale także dzięki lekcjom bezpośrednim, uczą się dokonywania wyborów i brania za nie odpowiedzialności, szacunku dla innych, asertywności, samodyscypliny i pracowitości. To jest praca i edukacja zorientowana na rozwój i na myślenie o przyszłości.
  5. Widzimy, jakie efekty przynosi zrozumienie i wdrożenie 7 nawyków, szczególnie zaś pierwszego z nich, nawyku osobistej odpowiedzialności. Covey zwraca w nim uwagę, że w każdej życiowej sytuacji mamy wybór (jak postąpić?) i za każdym wyborem idą konkretne konsekwencje. Pierwszy nawyk to praca nad tym, by uświadomić sobie, że jako wolny człowiek mogę odpowiedzialnie podejmować decyzje i wybierać mądrze.

Czy podobnie jak my, wy też uważacie, że właśnie tego warto uczyć dzieci w procesie wychowania? Czy także chcecie, by już w szkole podstawowej młodzi ludzie uczyli się – w sposób spójny, programowy i przemyślany – odpowiedzialności za swoje czyny, podejmowania świadomych wyborów, mądrego planowania swojego życia? Jeżeli tak, zachęcamy do kontaktu. Może i w waszej szkole rozpoczniemy program The Leader in Me?

Autor:

redaktorka serwisu FC EDU

1 komentarz

  • / Odpowiedz

    Covey sprawdza się w codziennym życiu, to przy wychowywaniu dzieci również. Szkoda, że na co dzień tak ciężko się do tego stosować .

Dodaj komentarz