Blog

Warsztaty dla gimnazjalistów

Magda Kobosko startuje z warsztatami (prawie) jak Kamil Stoch.
Magda Kobosko startuje z warsztatami (prawie) jak Kamil Stoch.

Za nami tydzień warsztatowy! Warsztaty z gimnazjalistami to sprawdzian umiejętności dla nawet bardzo doświadczonych trenerów. Było energetycznie i bardzo ciekawie. A chwile, gdy młodzi ludzie szczerze mówili o swoich przemyśleniach, planach, zmaganiach – naprawdę poruszały.

Reakcje i postawy

– To, o czym pani opowiada jest super – twierdziła uczennica klasy 2 warszawskiego międzynarodowego gimnazjum The International School.

– My chcemy więcej – mówili jej koledzy i dodawali, że o takich sprawach w szkole warto mówić, warto uczyć nowego spojrzenia na swoje życie, odpowiedzialności za swoje wybory, planowania, skuteczności w dążeniu do obranego celu.

DSC_3127Tak to zwykle jest na warsztatach z 7 nawyków skutecznego działania Stephena R. Coveya, że uczestnicy najpierw są nieco nieufni i zastanawiają, czy trener nie będzie im wciskał jakiegoś amerykańskiego kitu. A potem dość szybko zaczynają słuchać, z rosnącym zainteresowaniem. Czasem pojawiają się głosy, że to są takie rzeczy, o których w sumie wszyscy wiedzą, tylko mało myślą, a jeszcze rzadziej stosują. Jakie? Na przykład to, jak reagujemy w trudnych sytuacjach. A takich nie brakuje w życiu nastolatka.

DSC_2829
Proaktywnie czy reaktywnie – jak zachować się, gdy rodzice dają szlaban?

– Co zrobić, gdy rodzice nie powalają mi iść na imprezę?

– Jak dostać się do dobrego liceum, gdy w moim roczniku będzie dwa razy więcej chętnych?

– Czy rozmawiać z koleżanką, która obmawiała mnie za plecami?

– Jak się bronić, gdy dostajemy jedynkę z wypracowania, nad którym siedzieliśmy cały weekend?

Takie i inne przykłady pozwoliły nam porozmawiać o tym, co daje nam nawyk 1 – nawyk proaktywności. Mówiliśmy o tym, co znajduje się w kręgu troski, a co w kręgu wpływu i jak możemy wybierać zadania do realizacji.

DSC_3083
Wyzwanie życia – tak o pracy z młodzieżą mówi trener Sławek Cabajewski.

Planowanie i ustawianie priorytetów

Młodzieży bardzo podobały się ćwiczenia w ramach nawyku 2. (zaczynaj z wizją końca) i 3. (rób najpierw to, co najważniejsze). Mówiliśmy o tym, jak planować swoje działania, a potem je realizować. Jak spośród wielu nęcących opcji wybierać to, co naprawdę chcemy robić i co nam służy. Wydawać się może, że dwunasto-, trzynasto-, czternastolatkowie nie są zbyt uporządkowani, ale to właśnie oni napisali po zajęciach takie opinie:

„Przemawia do mnie myślenie z wizją końca”;

„Zajęcia wiele uczą i naprawdę się przydadzą osobom z problemami z samoorganizacją”;

„Taka wiedza bardzo przydaje się w życiu, można nauczyć się organizacji i planowania oraz postawić sobie cele i je pielęgnować”.

DSC_3097
Młodzi ludzie podejmują ważne decyzje. Niektóre z nich – na całe życie.

Zwycięstwo osobiste

W ciągu tych paru dni pracy zżyliśmy się uczestnikami (a wygląda na to, że oni z nami też)

Za nami praca nad nawykami, które pomagają w skutecznym zarządzaniu sobą – pozwalają osiągnąć tzw. Zwycięstwo osobiste. W przyszłości – mamy nadzieję – te, które uczą dobrego współdziałania w zespole.

 

Autor:

redaktorka serwisu FC EDU

Dodaj komentarz