Blog

Dialog nad kuchennym zlewem i strategia wygrana-wygrana

Nikt z nas, rodziców, nie ma czasu, żeby w sposób celowy i systemowy uczyć dzieci 7 nawyków. Zresztą – taka nauka nie miałaby większego sensu. Dzieci uczą się przez podpatrywanie i naśladowanie zachowań rodziców. Ze zwykłych domowych dialogów dowiadują się, jak można rozwiązywać sporne kwestie.

Oto przykładowy dialog, w którym możesz przemycić dziecku nieco dobrych nawyków i nauczyć je strategii wygrana-wygrana.

– Chcę, żebyś pozmywała po obiedzie – mówi matka do córki spokojnym tonem. Nie żąda, nie pyta. Mówi, czego chce.

– Muszę? – pyta córka znudzonym tonem i patrzy na matkę tak, jakby właśnie zrujnowała jej życie.

– Nie musisz. Ale możesz. – odpowiada matka pewnym tonem, a z oczu córki wyczytuje pytanie: „Serio? Uważasz, że dam się na to złapać? No, błagam…”.

– Czyli mogę nie pozmywać – mówi córka zamiast tego.

– Tak, zawsze masz w życiu wybór. W każdej sytuacji – mówi matka, cytując 1 nawyk Covey’a. – I za każdym wyborem idą jego konsekwencje.

– A co, dasz mi szlaban, jak nie pozmywam? – córka przechodzi do subtelnej ofensywy zabarwionej szantażem emocjonalnym w postaci spojrzenia: „jestem najbardziej uciemiężonym dzieckiem świata”.

– Nie rozważałam takiej opcji – informuje ją matka. Jeśli chce wejść w strategię manipulacyjną może przybrać wyraz twarzy mówiący: „ale to dość ciekawy pomysł”.

– Więc nic się nie stanie, jak nie pozmywam – mówi dziecko, sądząc, że takie jest sprytne.

– Ależ stanie się. Wtedy ja pozmywam. Będę potem zmęczona i zniechęcona. Ponieważ mam pracę do wykonania, to zmywanie zabierze mi czas, który chciałam przeznaczyć na to, by z tobą pójść na rolki. Taką miałam wizję tego popołudnia: ty pozmywasz, ja wyślę kilka maili, a skończy się to mile spędzonym wspólnie czasem – mówi matka nawiązując do nawyku 2.

Córka już wie, dokąd zmierzamy. Używa teraz nawyku 5.i upewnia się:

– Czy dobrze rozumiem, że jeśli ja pozmywam, to pójdziemy na rolki?

– Tak.

– A potem pójdziemy na lody? – córka nagle wyjeżdża z nawykiem 4. – Na te nitrolody?

– Córko – mówi matka trzymając się strategii wygrana-wygrana – wiesz, że osobiście nie lubię nitrolodów. Zaproponuję takie rozwiązanie: pójdziemy na rolki i pójdziemy na lody, ale te koło domu, gdzie są takie, które obie lubimy.

– No dobra, mogę pozmywać, ale najpierw obejrzę coś na youtubie – mówi córka, chcąc teraz zniweczyć cały negocjacyjny sukces.

– Dobrze jest robić najpierw rzeczy najważniejsze, nie odkładać ich na później – mówi matka, bo nie ma pomysłu, jak bardziej subtelnie przemycić nawyk 3.

Córka oczywiście wznosi oczy ku niebu, sprawdzając, czy anieli notują szczegóły jej męki, ale rusza w kierunku kuchni. Kiedy kwadrans później naczynia są pozmywane, a maile napisane, obie czują, że praca zespołowa ma swoje dobre strony. Matka proaktywnie przemilcza fakt, że na widelcach zostały resztki zaschniętego makaronu. Nawyk 6. – szukanie synergii – ma w sobie wpisaną akceptację dla odmiennych wizji. Nawet jeśli jest to odmienna wizja tego, co nazywamy czystymi naczyniami.

Idą teraz obie zrealizować nawyk 7 – zregenerować się w obszarze ciała i relacji. Ponieważ matka dopiero uczy się jeździć na rolkach, przypomni sobie jeszcze podstawy fizyki, wzmacniając swój obszar intelektualny.

Nawyk 1. – bądź proaktywny

Nawyk 2. – zaczynaj z wizją końca

Nawyk 3. – rób najpierw to, co najważniejsze

Nawyk 4. – myśl w kategoriach wygrana-wygrana

Nawyk 5. – najpierw staraj się zrozumieć, potem być zrozumianym

Nawyk 6. – twórz synergię

Nawyk 7. – ostrz piłę

 

Firma FC EDU zajmuje się szkoleniami 7 nawyków skutecznego działania Stephena R. Covey’a dla nauczycieli, rodziców i młodzieży. Zapraszamy do kontaktu!

Autor:

redaktorka serwisu FC EDU

Dodaj komentarz